Skip to content

Miről árulkodnak a szokásaid?

Az a dolog, amit rendszeresen ismételsz, gyakorolsz – észrevétlenül beépül a mindennapjaidba és szokássá válik.

Lengyel Sándor szerint – „Az ember személyisége a viselkedésében fogalmazódik meg. A személyiség kifejeződik abban, amit folyamatosan megismételsz. Az, amit megismételsz, az vagy Te. A szokásaid megváltoztatásával a személyiséged is megváltozik!”

Igen ám, de a szokásainkat a legnehezebb megváltoztatni, ugyanis hiába tudjuk egy szokásról, hogy negatív hatással van az életünkre, mégis ragaszkodunk hozzá, mert már annyira begyakoroltuk, hogy „ösztönösen” újra és újra megismételjük.

Mivel a felsőfokú tanulmányaimat munka mellett végeztem, ezért csak a késő esti órákban jutott időm a tanulásra. Abban a 3 évben szükségszerűen kialakult az a szokásom, hogy hajnal 1-2 óráig tanultam, és csak utána feküdtem le aludni. Ez a késő esti lefekvés annyira a mindennapjaim részévé vált, hogy valahogy tudat alatt még mindig úgy alakítom az estéimet, hogy ebben a „megszokott” időpontban kerüljek ágyba, holott már 5 éve lediplomáztam, és semmi szükség arra, hogy eddig fennmaradjak. Ennek az az eredménye, hogy reggelente sokszor fáradtan ébredek, viszont hétvégenként 10-11-ig alszom, mert akkor próbálom „bepótolni” a hétközben kimaradt alvásidőt, aminek persze tudom, hogy semmi értelme, mert nem helyettesíti a napi pihentető alvást.

Ennek a szokásnak a megváltoztatására már több kísérletet is tettem legutóbb pl.: este 11 órára beállítottam egy jelzést a telefonomra, ami figyelmeztetett, hogy késő van, ideje lefeküdni – mit is mondjak, 3 hónap után semmi eredmény a bűntudaton kívül… Azt ugyan felismertem, hogy szükséges lenne változtatni ezen a rossz szokáson, de valójában nem volt mögötte egy erős motiváció.

Múlt héten lebetegedtem – tehát a szervezetem pihenésre akart kényszeríteni, mivel napi szinten nem hagytam rá elég időt neki. Erre a betegségre figyelmeztető jelként tekintettem és belegondoltam, hogy ha ezt így folytatom tovább annak jó vége nem lesz hosszú távon, de én szeretnék egészséges maradni, ezért meghoztam azt a döntést, hogy minden nap legkésőbb éjfélkor lefekszem. Ezen a héten hellyel-közzel összejött, nem könnyű az átállás, de a végső cél, hogy 11-kor már ágyban legyek.

A köztudatban elterjedt, hogy új szokások kialakításához, régiek megváltoztatásához 21 napra van szükség – én már olvastam olyat is, hogy 66 napra – nyilvánvalóan ez attól is függ, hogy mennyi erő/idő befektetést kíván meg az adott viselkedés gyakorlása. Egy viszont biztos, bármikor tudsz új szokásokat kialakítani, és régieket felülírni, csak ismételni kell!

A saját példámon keresztül azt szűrtem le, hogy egy romboló szokás megváltoztatásához kell egy erős motiváció és egy határozott döntés. Ezt a motivációt Neked kell megtalálni, és egyedül Te tudod meghozni a döntést, ami változást hozhat az életedben.

Kristin

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük